Szkolny banner

Jesteś tutaj:

Ortografia nie musi być nudna ani trudna, czyli nietypowa lekcja języka polskiego w klasie Va

1777
Uczniowie klasy Va już wiedzą, że ortografia może kojarzyć się również z dobrą zabawą. Przekonali się o tym na lekcji… języka polskiego!.
Mimo, że zasady pisowni utrwalane są często, to jak ciężko je opanować świadczą pytania często zadawane podczas lekcji: ”dlaczego „-uje” się nie kreskuje?”, „czy po spółgłosce „p” zawsze piszemy rz?” itp.
A może zapamiętywanie zawiłej pisowni rz i ż, u i ó, h i ch oraz zasad używania wielkiej i małej litery będzie efektywniejsze podczas zabaw? Do przygotowania jednej z nich wykorzystałam plastikowe nakrętki i karton. Zadaniem uczniów było dopasowanie nakrętki czy kartoniku z trudnością ortograficzną do odpowiedniego wyrazu i wyjaśnienie zasady ortograficznej. Podczas innej uczniowie rozwiązywali krzyżówkę obrazkową. Świetnie bawili się również znajdując trudne wyrazy w wykreślance. Bardzo spodobało się uczniom ortograficzne sudoku, polegające na umieszczaniu na planszy brakujących wyrazów tak, by nie powtarzały się w pionie i poziomie. Szczerze mówiąc musieli przy tym zadaniu trochę pogłówkować, ale poradzili sobie.
Emocjonującą grą było Dobble ortograficzne. Uczniowie otrzymali kółka z kilkoma wyrazami z trudnością ortograficzną, każdy napisany inną czcionką. Pomiędzy dwiema kartami zawsze jeden wyraz był wspólny. Zabawa polegała na wykładaniu kolejnych kart i równoczesnym odczytaniu wyrazu, który się dokłada przykrywając kartę leżącą na ławce. Dobble wzbudziło wiele emocji. Uczniowie byli zaangażowani, a przy tym doskonalili czytanie i spostrzegawczość oraz …zapamiętywali pisownię wyrazów z trudnościami ortograficznymi.
Emocjonująca zabawa na pewno urozmaiciła żmudne ćwiczenie ortografii.

Anna Anikiej