Szkolny banner

Jesteś tutaj:

Światowy Dzień Roweru i inne „Eko akcje”- działania podjęte w ramach projektu „Klimat to temat”

744
„Zmiany klimatu to jedno z największych zagrożeń, z jakim musi zmierzyć się ludzkość. Nie jest to problem, który można odłożyć na bok i wrócić do niego, gdy będziemy mieli więcej czasu lub pieniędzy..
 [ … ] Kroki, jakie obecnie podejmujemy, wpłyną na obraz naszego świata za 10, 20 lub 50 lat. Będzie to wymagało wiele wysiłku i poświęcenia od nas wszystkich: obywateli, rządów, firm, szkół i innych organizacji – musimy współpracować dla lepszego klimatu i lepszej przyszłości”.
Miguel Arias Cañete, komisarz UE ds. działań w dziedzinie klimatu i energii.

Skutki obecnej zmiany klimatu widoczne są w każdym miejscu na Ziemi. W mediach słyszymy o ekstremalnych zjawiskach pogodowych, takich jak huragany czy powodzie. Borykamy się z upałami, suszami i nadmiernymi opadami deszczu. Ale są też zjawiska mniej spektakularne, których konsekwencje widoczne będą dopiero po czasie. Na co dzień bowiem ich nie dostrzegamy. Wśród najważniejszych przejawów zmiany klimatu znajdują się: topnienie lodowców, ekstremalne zjawiska pogodowe, zarówno termiczne jak i opadowe, wymieranie roślin i zwierząt i wiele innych.

Czy zmiana klimatu dotyczy też Polski, województwa mazowieckiego, w którym mieszkamy? Oczywiście! Konsekwencje zmiany klimatu widzimy dosłownie gołym okiem i odczuwamy na własnej skórze. Wystarczyło śledzić wiadomości pojawiające się w prasie i telewizji, aby dowiedzieć się
o różnych zjawiskach spowodowanych zmianą klimatu, które widoczne były w Polsce choćby latem 2018 roku, przez zimę czy podczas suchej, tegorocznej wiosny. 

Celem programu „Klimat to temat!”, do którego przystąpiła grupa Uczniów klasy 4 a naszej szkoły jest uświadomienie, że każdy z nas może dokonywać wyborów wpływających na ograniczenie konsekwencji zmiany klimatu, wprowadzając zmiany do naszej codzienności, np. ograniczając spożycie mięsa czy kupując mniej zbędnych produktów! Działania w programie „Klimat to temat” powiązane są z realizacją Celi Zrównoważonego Rozwoju. Sprawiedliwy, zrównoważony i pokojowy świat dla każdego jest nie tylko idealną wizją przyszłości, ale także zobowiązaniem podjętym przez Organizację Narodów Zjednoczonych w 2015 roku i doprecyzowanym poprzez 17 celów zwanych Celami Zrównoważonego Rozwoju. Ochrona klimatu jest jednym z nich - Celem 13: Działania w dziedzinie klimatu.

Uczniowie z klasy 4a Dzieci zastanawiały się, w jaki sposób same mogą ograniczyć swój negatywny wpływ na środowisko naturalne, a jednocześnie zachęcić do działania Was- swoich kolegów i koleżanki, rodziców, rodzinę i wszystkich, którzy chcą coś zrobić dla dobra naszej matki Ziemi.

Inspiracją stały się międzynarodowe projekty o charakterze ekologicznym: Międzynarodowy Dzień Roweru oraz Wege poniedziałki. Akcje te, mają na celu zmniejszenie emisji CO2, głównego winowajcy ocieplania się klimatu. Dodatkowo, Uczniowie postanowili pomóc owadom zapylającym
i mają w planach założenie ogródka z roślinami miododajnymi na szkolnym klombie. Wokół placówki od wielu lat rośnie lawenda, kilka gatunków Żurawek, więc kolejne rośliny oraz domki dla owadów, będą dodatkowym wsparciem dla ginących pszczół, biedronek czy motyli. 

Każdy może stworzyć miejsce przyjazne owadom na swoim balkonie czy w ogrodzie. Wystarczy nie wypalać trawy, sadzić rodzime gatunki roślin, używać naturalnych nawozów czy pozostawić miejsca półdzikie w swoim otoczeniu.

Serdecznie zachęcamy wszystkich do świętowania Międzynarodowego Dnia Roweru 3 czerwca i zamienienia auta na jednoślad napędzany siłami mięśni. Najlepiej nie tylko tego dnia! Zamieńmy samochód na rower. Jest zdecydowanie tańszy, zdrowszy i zamiast emisji 271 g CO2 na każdy przejechany kilometr, ograniczymy ją do 21 g !!! 3 czerwca Uczniowie naszej szkoły w miarę możliwości przyjadą do szkoły rowerami!


Zachęcamy także do Bezmięsnych poniedziałków, które mają nie tylko walor zdrowotny, ale również edukacyjny. Ograniczenie spożycia mięsa poprawi Waszą kondycję i zmniejszy emisję gazów cieplarnianych. Przemysłowa hodowla zwierząt bowiem, odpowiada za 14,5 % emisji gazów cieplarnianych, co jest porównywalne z zanieczyszczeniami produkowanymi przez transport. Potrawy w naszej stołówce szkolnej są nie tylko smaczne, ale i bardzo zdrowe i w dużej mierze „wege”.
Oto kilka przydatnych adresów i linków o tematyce ekologicznej:
https://www.ipcc.ch/sr15/
http://waznamisjazdrowaemisja.pl/kalkulator-sladu-weglowego/
http://ziemianarozdrozu.pl/apps/online/pl/kalkulator.html
http://www.pomagamypszczolom.pl/glowna
www.ziemianarozdrozu.pl
www.naukaoklimacie.pl
www.chronmyklimat.pl
www.koalicjaklimatyczna.org
www.climate.nasa.gov

Dziękujemy serdecznie Pani Dyrektor Natalii Guzowskiej i Pani Dyrektor Beacie Narel za pomoc i zaangażowanie w Projekt „Klimat to temat”. Dziękujemy Rodzicom, Uczniom, Nauczycielom i Pracownikom naszej szkoły oraz instytucjom, które pomogły w realizacji wszystkich w/w zadań i przyczyniły się tym samym do poszerzenia wiedzy na temat ochrony środowiska oraz mamy nadzieję zmian w myśleniu i postępowaniu względem natury.

                                                                                                         Drodzy Uczniowie!
Postarajcie się, aby 3 czerwca przyjechać do szkoły rowerem, deskorolką czy na rolkach. Spytajcie Rodziców, Opiekunów, ile km pokonaliście i zgłoście to Gospodarzowi swojej klasy. Uczniowie klasy, która przejechała najwięcej km będą nagrodzeni! Uczniowie zaangażowani
w Projekt „Kto T” obliczą Wasz ślad węglowy, czyli ile CO2 wytworzyliście w drodze do szkoły używając mięśni i porównają dane z ilością wytworzonego CO2 w wyniku jazdy autem. Zachęcamy do aktywności wszystkich pracowników szkoły!
Z góry dziękujemy!!!

Koordynatorzy:
Justyna Kownacka
Małgorzata Szadura